تفسیر ادبی عرفانی آیات مخاطبات (101 )  ( 123  ـ 291 )

 

کمنـد کشش حـق

 


آیه 28 سـوره عنکبـوت : 


بســم الله الــرحمـــن الرحیـــم 


وَ ما کُنتَ تَتلـُوا مِن قَبلِهِ مِن کِتابٍ...

ای محمّــد ؛

مــــــــا تـــــو را امِّـــی کردیم یعـنـی نه خواننده نه نویسنده!

 

نه هـرگــز به مکـتـب رفـتـه و نه هـیــچ معـلــم دیــده!

 

تا عالمیان بدانند که آنچه تـــــــو میگــوئی

 

و از پیشینیان خبــــــر میدهی،

 

همه از وحی پاک میگوئی!


( اَلّلهُمّ َصَلّ ِعَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّل فَرَجَهُم )


در این آیت سِــرّی دیگـر نهفته است:

 

و آن این است که چون خـداونــد خواست

 

مصطفی(ص) را به رسالت برگزیند

 

و سینه ی پاک وی شایسته ی مکاشـفـات خود کند،

 

از اول شاهـدهای خــــــــدائی بر او کشف کرد

 

تا آلایش های بشـــری از نهاد او رخت بربست

 

و سینه ی او از اغـیــار پاک گشت

 

و از معــلـــومات و مرســـومات بشــــری آزاد شـد!

 

همه ی پیمبران را از آغاز،

 

روش قاعده ی دولت و رتبه ی ولایت در نهادشان نهادند،

 

آنگاه از روش خویش به کشش حــق رسیدند،

 

لیکن روش مصطفی(ص) را نخست جذبه ی حــــق ساختند،


و پیش از دوره گِل آدم


او را به کمنـــــد کشش پیوسته آراسته کردند


که فـرمود: من پیغمبر بودم وقتی که آدم میان آب وگِل بود!


و همه ی پیغمبران که دریائی بودند،


در برابر دریای محمـّـــدی(ص) قطــره ای بودند!


چون همه از بشریت به نبــــــوت آمدند


و مصطفی(ص) از نبـــــوت به بشریت آمد!!


همگان از دایره ی تفرقت قدم در دایره ی جمع نهادند،


ولی مهتـــــر جهـــــانیــــــــــــــان از دایره ی جمع


برای نجات خـلـق به تفـرقـت آمد!

 

وَ ما اَرسَـلـنـاکَ اِلا رَحـمَــةً لِلعـالَـمِـیـن

 

و این را تنـــــــــــزل گویند که نوعی از مکارم اخــــلاق است


چنانکه او خود فرمود:

 

(اِنِّی بُعِـثـتُ لاُتَِّمَ مَکارِمَ الاَخلاق)،

 

من برای تکمیل و تتمیم مکارم اخـــــلاق مبعـــــــوث شدم.

 

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

اِنَّ اللهَ وَ مَلائِکَـتَــهُ یُصَـلّـُـونَ عَـلَـی النَّبِیُّ

یا اَیُّهَـــا الَّـذِینَ آمَنُــوا صَـلّـُـوا عَـلَـیــهِ وَ سَلِّـمـُوا تَسـلِـیـمـاً


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


مست تـو ام از جــرعـه و جام آزادم                   

 

مـرغ تـو ام از دانــــه و دام آزادم

 

مقصود من از کعـبه و بتخانه تــوئی                 

 

ورنه که من از هـر دو مقـام آزادم

 

 

 

 

و امّـــــــا مشکلات مـــــا !

 

همه مشکلات ما

ناشی از غیبت طولانی مولایمان

محبــوب دل هـا و منجی انســان هـا

قائـم آل محمّـد (ص) حضرت امــام مهــدی (عج) است

السلام علیــک

یا اباصــالح المهـــدی

 

پس برای تعجیل در فرج مبارکشان زیاد دعا کنیم


 
 

آن روزها این چنیـن بـود فرزنـدم ! 

نامه ای سرگشاده از پـدری به فرزندان این زمان

 http://sarcheshmefasahat.parsiblog.com/

[ روی آدرس کلیک کنید ]

و در نشریه الکترونیکی والعصر

 http://valasre.parsiblog.com /



موضوع :